لوگو فرا وای فای

وای فای رایگان، چرا و چگونگی

مقالات

وای فای عمومی نوعی ارزش افزوده و رفاه است که امروزه به آن اهمیت زیادی داده می شود و اکثر مردم انتظار دارند که وقتی وارد یک مکان عمومی مانند رستوران یا فرودگاه می شوند بتوانند به راحتی و سهولت به اینترنت رایگان دسترسی داشته باشند. این روزها مردم دائما در حال حرکت هستند اما این به آن مفهوم نیست که زمان استفاده آنها از اینترنت کاسته شده تا جایی که به نقل از خبرگزاری ایسنا تعداد مشترکین اینترنت همراه تا پایان خرداد سال ۹۶ به بیش از ۴۱ میلیون نفر رسیده که این رقم نتیجه رشد ۱۰۴ درصدی ضریب نفوذ مشترکین تلفن همراه در چهار سال گذشته در کشور بوده است.

اگر یک روز درخیابان راه بروید و با دقت به مغازه ها نگاه کنید می بینید که هر مغازه ای پیشنهادی خاص برای مشتریان در نظر گرفته، بعنوان مثال یکی تخفیف به گروه خاصی از محصولات می دهد و دیگر شروع به تخفیف فصلی کرده است و صاحبان کسب و کار در یک محیط دشوار و سخت با یکدیگر رقابت می کنند چرا که مشتریان علاوه بر قیمت مناسب به دنبال ارزش افزوده های دیگر نیز هستند و در این شرایط کسب و کارهای هوشمندتر به فکر فرصتی برای ارائه سرویس یا خدمتی رایگان برای مشتریان خود هستند که در عصر دیجیتال کنونی چه چیز بهتر از وای فای رایگان می باشد!

ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران

حال سوال اینجاست که با توجه به آمار فوق، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار که همیشه سعی می کنید مشتریان بیشتری را جذب مجموعه خود نمایید، به گونه ای که این مشتریان تجربه خوبی را از مجموعه شما به یاد داشته باشند، جای اینترنت رایگان را در مجموعه خود خالی نمی بینید؟

امروزه مردم در بسیاری از اماکن عمومی همچون مجتمع های تجاری، کتابخانه ها، هتل ها و … از اینترنت رایگان استفاده می کنند و به آرامی فرهنگ ارائه وای فای رایگان درحال همه گیر شدن است لذا اکنون دیگر با قاطعیت می توان گفت که دسترسی آسان به اینترنت رایگان، خواسته مشتریان نیست بلکه انتظار آنها از هر مجموعه ای می باشد.

متقاعد نشده اید که ارائه اینترنت رایگان هزینه ای با ارزش است ؟

پس به چند دلیل دیگر توجه کنید

– اینترنت رایگان پاخور کسب و کار شما را بیشتر می کند
برخی از مردم در هنگام راه رفتن در خیابان در گوشی خود به دنبال اینترنت رایگان هستند و اگر شما این سرویس را ارائه بدهید احتمال ایستادن آنها اطراف مغازه شما و احتمال خرید از شما در این مراجعه یا مراجعات بعدی افزایش می یابد ولی باید دقت کنید که اینترنت شما همیشه وصل بوده تا اتصال مردم به مشکل برنخورد چرا که ارائه یک سرویس بد یا بی کیفیت باعث ضد تبلیغ برای مجموعه شما می شود.

– مشتریان زمان بیشتری را در مجموعه شما سپری می کنند
آیا می دانید که یکی از بزرگترین مزایای ارائه اینترنت رایگان این است که مشتریان زمان بیشتری را در محل کسب و کار شما سپری می کنند؟ با توجه به گزارشات اخیر سایت Business Trends ، ۶۲ درصد کسب کارهایی که اینترنت رایگان ارئه می دهند متوجه شده اند که مشتریان وقت بیشتری را مجموعه آتها صرف می کنند و همچنین حدود ۵۰ درصد مشتریان نیز پول بیشتری خرج می کنند. هدف هر کسب کاری از راه اندازی اینترنت رایگان متفاوت است، برخی آن را برای ارائه خدمات بهتر به مشتری، برخی برای جذب مشتریان بیشتر و برخی نیز برای اینکه مشتریان مدت زمان بیشتری را در آن مجموعه صرف کنند راه اندازی می نمایند. کسب و کارهایی که آن را برای ارئه خدمات بهتر به مشتریان راه اندازی کردند ۷۹ درصد و آنهایی که برای درآمد بیشتر راه اندازی کردند ۷۲ درصد موفقیت کسب کرده اند.

تاثیر وای فای رایگان
اثرات وای فای رایگان

– بهبود خدمت رسانی به مشتریان
با ارائه اینترنت رایگان (Free-WiFi) ارزش افزوده ای فراتر از خدمات و محصولات خود به در اختیار مشتریان خود قرار می دهید، که این ارزش کسب و کار شما را در نزد مشتریان تشدید می کند و اگر شما به هر طریقی بتوانید یک تاثیر مثبت و ماندگار برروی مشتریان خو بگذارید و رفاهی را که آنها به دنبال آن هستند در اختیار آنها قرار دهید، احتمال مرجعات مجدد آنها بیشتر شده و آنها شما را به سایر دوستان خود نیز معرفی می کنند.

– جذب مشتریان جدید
وای فای رایگان باعث جذب مشتری های جدید برای کسب و کارهایی همچون کافه، رستوران و … می شود. بسیاری از مردم علاقمند هستند که تنهایی به اینگونه مجموعه ها مراجعه کنند و براساس یک نظرسنجی مشخص شده که ۵۳ درصد این مشتریان از وجود اینترنت رایگان خشنود بوده اند. چراکه وای فای رایگان باعث می شود بتوانند در آن زمان با برخی از دوستان خود ارتباط برقرار کرده و زیاد احساس تنهایی نکنند که این خود باعث می شود مشتری زمان بیشتری را نیز در مجموعه شما بگذراند.

– کمک به متفاوت شدن کسب و کار شما نسبت به رقبا
کیفیت و قیمت دو روش سنتی بود که به هر کسب و کاری کمک می کرد که نسبت به رقبای خود متفاوت باشد، اما تکنولوژی صاحبان کسب و کار را مجبور می کند که نسبت به این معقوله تجدید نظر کنند و از آنجا که ما در عصر گوشی های هوشمند زندگی می کنیم، بنابراین ارائه اینترنت رایگان می تواند مزیتی قابل توجه نسبت به سایر رقبا باشد تا آنجا که برخی مشتریان کافه یا رستوران خود را براساس ارائه اینترنت رایگان انتخاب می کنند.

ارائه اینترنت رایگان Free-WiFi یک نوآوری نیست یک الزام است

 

اینترنت رایگان در بخش دولتی
وای فای عمومی (Public WiFi) فرصتی عالی برای دولت، جهت اتصال تمامی بخش های یک شهر به یکدیگر می باشد. شهرهای هوشمند با گسترش وای فای رایگان در کل شهر، خدمات بهتری برای مردم فرهم آورده و در توانمند سازی جامع نقش موثرتری دارند. بعنوان مثال شرکت برزیلی Tacira که حوزه فعالیتش در زمینه یکپارچه سازی سیستم های دیجیتال می باشد با کمک شرکت تانازا (Tanaza) که یکی از بزرگترین شرکت های ارائه دهنده پرتال Free-WiFi می باشد شروع به ارائه خدمات دیجیتال مانند مدیریت هوشمند تصفیه خانه، امنیت هوشمند و روشنایی هوشمند برای امکان عمومی اطراف برزیل نموده اند که این امر با استفاده از زیرساخت چتر وای فای (Cloud WiFi) محقق شده است.

• کتابخانه ها
مزیت دیگر وای فای عمومی شهری در کتابخانه ها می باشد بطوریکه هر کسی (حتی کسانی که نمی توانند در خانه از اینترنت استفاده کنند)  می توانند از یک اینترنت رایگان برای دسترسی به خدمات عمومی، جستجوی شغلی، یادگیری یک زبان جدید و یا سرگرمی و … بهره مند شوند.

• حمل و نقل شهری
تجهیز وسایل حمل و نقل عمومی به اینترنت رایگان نمونه دیگری از نحوه ارتباط وای فای رایگان با مردم می باشد. مسافران میتوانند با بهره گیری از اطلاعاتی همچون ساعات حرکت و نیز محتواهای آموزشی آموزنده از سفر خود لذت ببرند.

• محل پارک خودرو در سطح شهر
آمار نشان می دهد که ۴۰ درصد ترافیک مراکز شهر به علت جستجوی رانندگان برای پیدا کردن جای پارک مناسب می باشد. در این راستا شهر بارسلون با تعبیه سنسورهای مخصوص پارکینگ و با استفاده از نرم افزارهای آنلاین به رانندگان جاهای پارک نزدیک و مناسب را نمایش میدهد که در این مورد نیز انتقال اطلاعات از طریق چتر وای فای این شهر صورت می گیرد.

• گردشگری
دسترسی عمومی به وای فای می تواند تاثیر زیادی بر گردشگری داشته باشد. در حین مسافرت مردم واقعا نیاز دارند که با دوستان و خانواده خود در ارتباط باشند و عکس های خود را در شبکه های اجتماعی برای آنها به اشتراک بگذارند و اطلاعات سفر خود را بررسی نمایند. پس می توان نتیجه گرفت اینترنت رایگان انگیزه گردشگران برای سفر به آن شهر بیشتر کرده و خاطره خوبی در ذهن آنها به جای می گذارد. این امر در مورد گردشگران خارجی نمود بیشتری پیدا کرده و از هزینه های بالای رومینگ آنها را کاهش می دهد.

مزایای اینترنت رایگان

بخش آموزشی
با فراهم کردن سیستم Free-WiFi برای دانشجویان و کارکنان دانشگاهی و موسسات آموزشی، می توانید زیرساخت مناسب برای آموزش های آنلاین را برای آنها فراهم آورید. در سال ۲۰۱۵ در شهر نیو تایپه در تایوان، ۳۰۰ مدرسه به سیستم وای فای رایگان مجهز شدند و به این ترتیب زیرساخت های تکنیک های نوین آموزشی، مبتنی بر یادگیری مشارکتی و تعاملی فراهم گردید. علاوه بر این به لطف وای فای رایگان، تکنیک های نوین آموزش هوشمند به راحتی می تواند در اختیار هر فرد در هر کجا قرارگیرد و هر فردی از هر سطح جامعه می تواند به راحتی به اینترنت متصل شده و با هدایت به محتواهای آموزشی از پیش تعیین شده مانند کتاب های آموزشی آنلاین و … سطح دانش جامعه را افزایش داد.

بخش بهداشت و درمان
تکنولوژی وای فای در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی به شدت به بهبود عملکرد بیمارستان ها و درمانگاه ها کمک می کند. به عنوان مثال، به لطف این سیستم، پزشکان می توانند دسترسی سریع به اطلاعات بالینی بیماران خود داشته باشند و به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، وای فای عمومی می تواند خدمات بهداشت روستایی را تسهیل می کند، در واقع بیماران ساکن در مناطق روستایی می توانند با استفاده از شبکه وای فای خود برای دسترسی به پزشکان از راه دور استفاده کنند. در عین حال، وای فای اجازه نظارت به موقع موقعیت مکانی و ردیابی کارکنان پزشکی را می دهد، به این ترتیب برنامه ریزی برای استفاده مناسب از منابع را بهبود می بخشد.

بخش تجاری
طبق گزارش سال ۲۰۱۷ شرکت سیسکو، نقاط ارائه دهنده وای فای عمومی (Public WiFi) که شامل کافه ها، رستوران ها، هتل ها، مراکز تجاری، فرودگاه ها و … می باشد، از ۸٫۸ میلیون نقطه در سال ۲۰۱۶ به ۱۵٫۳ میلیون نقطه در سال ۲۰۲۱ افزایش می یابد و مشتریان می توانند در هنگام خرید با اتصال به وای فای از اینترنت رایگان آن مجموعه استفاده نمایند.

آمار پابلیک وای فای

همچنین از نظر مهمان نوازی اینترنت پرسرعت رایگان در هتل ها می تواند ابزاری قدرتمند برای افزایش رضایت مشتریان باشد. براساس تحقیقات صورت گرفته توسط سایت Systemagic از یک هتل آپارتمان زنجیره ای در انگلیس به نام RoomZZZ، در حدود ۶۵ درصد مسافران بلافاصله بعد از دریافت اتاق تقاضای اینترنت رایگان می کنند و ۲۵ درصد از مسافران، هتلی را که سرویس وای رایگان ارائه نمی دهد را انتخاب نمی کنند. بنابراین سرمایه گذاری برای ارائه اینترنت رایگان در صنعت هتلداری باعث جذب گردشگران شده و تجربه و خاطره ای خوب در ذهن مشتریان باقی می گذارد. ناگفته پیداست که هتل هایی که سرویس دهی بالاتری دارند باعث افزایش گردشگر شده و افزایش گردشگر باعث بهبود وضعیت اقتصادی آن منطقه می شود.

نکاتی که در ارائه اینترنت رایگان (Free-WiFi) باید رعایت نمود

۱-ارائه وای فای رایگان به مشتریان کافی نیست – وای فای باید سریع و قابل اعتماد باشد
باید بسیار مراقب باشید چرا که ممکن است مشتریان با اتصال به وای فای و عدم دریافت اینترنت یا دریافت اینترنت با سرعت کند از مجموعه شما ناامید شوند. در این مواقع حتما دلیل کندی یا قطعی اینترنت را بررسی کنید چرا که ممکن است مواردی چون قدیمی بودن روتر، به روز (update) نبودن نرم افزار روتر (Firmware)، طراحی بد شبکه، تداخل چند شبکه در یکدیگر، وجود چند سرور DHCP در یک شبکه، انتخاب فرکانس نامناسب برای وای فای، مناسب نبودن شرکت ارائه دهنده اینترنت، نیاز به افزایش سرعت اینترنت با پرداخت وجه بیشتر به شرکت ارائه دهنده اینترنت (از طریق مراجعه به نمودارها و گراف های روتر) و… سبب کندی یا قطعی اینترنت شود. ضمنا برای بررسی دقیق تر می توانید به سایت techworld.com مراجعه کرده و ۱۷ راه برای افزایش سرعت وای فای را مشاهده نمایید.

۲-پهنای باند کافی
یکی از علل رایج پایین بودن سرعت اینترنت مشتریان، کافی نبودن پهنای باند دریافتی از شرکت ارائه دهنده اینترنت می باشد، لذا باید اطمینان حاصل کنید که پهنای باند دریافتی بسته به تعداد مشتریان و نوع استفاده آنها از اینترنت مناسب می باشد یا خیر.
• محاسبه میزان پهنای باند موردنیاز:
برای محاسبه میزان پهنای باند مورد نیاز می توانید از این قانون تبعیت کنید که برای هر نفر ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه اینترنت در نظر بگیرید، یعنی اگر در مجموعه شما ۱۰ نفر همزمان از اینترنت استفاده می کنند باید (۱۰ * ۱۲۸kbps = 1280kbps) یعنی حدود ۱٫۳ مگابیت بر ثانیه اینترنت تهیه کنید. حال که اکنون میزان اینترنت موردنیاز خود را می دانید می توانید قیمت این میزان را بین شرکت های ارائه دهنده اینترنت مقایسه کرده و مرقون به صرفه ترین را انتخاب نمایید. فقط باید در نظر داشته باشید که میزان نیاز شما به اینترنت به مرور زمان افزایش می یابد، پس بهتر است از همان ابتدا میزان پهنای باند خریداری شده را قدری بالاتر از میزان محاسبه شده در نظر بگیرید.

۳-شبکه نا امن
جهت حفظ اطلاعات شخصی مشتریان و نیز اطلاعات محرمانه کسب و کار خودتان می بایست، شبکه داخلی خود را امن (Secure) نمایید. این موضوع زمانی بیشتر مورد توجه قرارمی گیرد که بخش اداری مجموعه شما و مشتریان از یک وای فای استفاده می کنند زیرا در این حالت احتمال آسیب دیدن اطلاعات شما خیلی بیشتر می شود چرا که شاید شما با نصب و تنظیم فایروال جلوی هکرهای خارج از مجموعه خود را گرفته باشید ولی هرکسی که به وای فای مجموعه شما متصل شود می تواند به راحتی به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند. برای حل این مشکل سه راه وجود دارد.

وای فای چند شبکه ای

در نهایت می بایست برروی کلیه دستگاه های موجود در شبکه از قبیل روترها و اکسس پوینت ها و … رمز عبوری مناسب و متفاوت با یکدیگر قرار داده و آنها را بطور مرتب تغییر دهید. ضمنا می توانید قدرت رمز عبور خود را از طریق سرویس هایی همچون CloudCracker بررسی نمایید

راه های ارائه اینترنت رایگان

۱-اینترنت با وای فای باز

به جرات می توان گفت که این حالت بدترین نوع ارائه اینترنت رایگان می باشد چراکه در این نوع وای فای پسورد نداشته و هرکس به راحتی می تواند به وای فای مجمموعه شما متصل شود. در این صورت حتی افرادی که داخل مجموعه شما هم نیستند و از خدمات و سرویس های مجموعه شما هم استفاده نمی کنند، می توانند از اینترنت رایگان مجموعه شما استفاده کنند. در این حالت کاربران اینترنت شما هیچ محدودیتی در سرعت و زمان و حجم مصرفی نداشته و می توانند کل پهنای باند و حجم خریداری شده شما را مصرف کنند. این نوع ارائه وای فای به جزهزینه اینترنت هیچ سودی برای شما ندارد.

۲-اینترنت با وای فای رمز دار

ارائه وای فای به این صورت هم سود چندانی ندارد ولی تا حد زیادی جلوی ضرر هزینه های شارژ اینترنت را می گیرد. در این حالت هم شما نمی توانید برای مشترکان خود محدودیتی در سرعت و حجم و زمان مصرف ایجاد کنید اما حداقل کاربران می بایست برای اتصال به وای فای به مجموعه شما مراجعه کرده و رمز را از مسئول مربوطه دریافت کنند و تاحدی جلوی اتصال افراد بیرون مجموعه گرفته می شود.

امنیت وایرلس ها چگونه تامین می شود (انواع security ها)

در الگوریتم های امنیتی WiFi از دهه ۹۰ میلادی به بعد تغییرات زیادی جهت امن تر و موثرتر شدن صورت گرفته است. انواع پروتکل های بی سیم که برای حفاظت از شبکه های بی سیم خانگی در نظر گرفته شده عبارتند از:
WEP , WAP , WAP2 , WPA3
پروتکل های امنیتی بی سیم نه تنها از اتصال افراد غیر مجاز به وای فای جلوگیری می کند، بلکه تمام دیتای ارسالی را رمزگذاری می کنند.

پروتکل های امنیتی WiFi

بیایید نگاهی دقیق تر به پروتکل های امنیتی وایرلس ها داشته باشیم

پروتکل wep

پروتکل WEP برای امنیت شبکه های بی سیم ساخته شده و در سپتامبر سال ۱۹۹۹ بعنوان یک استاندارد امنیتی مورد تایید قرارگرفت. این پروتکل قرار بود امنیتی، در سطح امنیت شبکه های سیمی ایجاد کند، اما مشکلات زیادی در WEP شناخته شده که شکستن رمزگذاری آن را آسان و پیکربندیش را دشوار ساخته است.
با وجود تمام کارهایی که برای بهبود سیستم WEP صورت گرفته اما این سیستم بسیار آسیب پذیر است. بنابراین باید نوع امنیت را در وای فای هایی که با این شیوع رمزگذاری شده اند را تغییر داد و اگر وای فای از شیوه های امنیتی دیگری پشتیبانی نمی کند بهتر است هرچه سریعتر وای فای را تغییر دهیم. WEP در سال ۲۰۰۴ بطور رسمی توسط اتحادیه وای فای (WiFi Alliance) کنار گذاشته شد.

پروتکل wpa

این پروتکل برای زمانی است که استاندار امنیتی ۸۰۲٫۱۱i در حال توسعه بوده است. WPA با اندکی افزایش امنیتی بعنوان یک جایگزین موقت برای WEP مورداستفاده قرارگرفت. یک سال قبل از اینکه WEP به طور رسمی کنار گذاشته شود، WPA بطور رسمی تایید و تصویب شد. اکثر برنامه های پیشرفته (سیستم عامل های نصب شده برروی وای فای ها) با قابلیت WPA از یک سیستم رمزگذاری دیگر با عنوان pre-shared key یا همان PSK و همچنین Temporal Key Integrity Protocol یا همان TKIP و نیز ترکیب این دو PSK+TKIP استفاده می کنند.
پروتکل WPA پیشرفت قابل توجهی نسبت به WEP بدست آورده بود اما چون هسته اصلی این پروتکل در حقیقت اجزای تشکیل دهنده WEP بودند، باز آسیب پذیر بود.

پروتکل wpa2

پروتکل امنیتی بی سیم مبتی بر استاندارد ۸۰۲٫۱۱i در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. مهمترین بهبود WAP2 نسبت به WPA استفاده از سیستم رمزگذاری پیشرفته AES بود. AES توسط دولت ایالات متحده تصویب شد و برای رمزگذاری اطلاعات با طبقه بندی بالا از آن استفاده می شود، بنابراین می توان گفت این سیستم رمزگذاری برای شبکه های خانگی بسیار مناسب است. در حال حاضر آسیب پذیری اصلی سیستم رمزگذاری WPA2 زمانی است که Attacker یا همان مهاجم از قبل به شبکه وای فای متصل شده است که در این صورت می تواند به سایر دستگاه های متصل به شبکه وای فای حمله کند بنابراین می توان گفت مشکلات امنیتی این پروتکل برای شبکه های سازمانی قابل تامل بوده ولی برای شبکه های خانگی از درجه اهمیت بالایی برخوردار نبوده و می توان در شبکه های خانگی از آن استفاده کرد.

متاسفانه امکان حمله مهاجمان از طریق سیستم رمزگذاری WPS در اکسس پوینت هایی با قابلیت WPA2 هنوز هم خیلی زیاد می باشد که این مساله در WAP نیز دقیقا مشاهده می شود. هرچند که شکستن رمز شبکه هایی که با WPA و WPA2 رمزگذاری شده اند از طریق مشکل امنیتی WPS حدود ۲ تا ۱۲ ساعت طول می کشد، اما WPS مشکل امنیتی بزرگی بوده و حتما باید در اکسس پوینت ها (Aps) غیر فعال (Disable) شود. چه خوب بود اگر سیستم عامل اکسس پوینت ها دیگر این پروتکل (WPS) را پشتیبانی نمی کردند و به طور کامل آن را از Firmware حذف می کردند.

• WPS چیست؟
اگر شما روتر وای فای خودتان را تنظیم کرده باشید حتما با اصطلاح WPS مواجه شده اید یا یک دکمه با همین عنوان کنار پورت های اترنت روتر مشاهده کرده اید حال سئوال اینجاست که WPS چیست؟
WPS مخفف WiFi Protected Setup می باشد که یک استاندارد برای امنیت شبکه های بی سیم بوده و تلاش می کند که ارتباط بین روتر و دستگاه های بی سیم را آسان تر و سریع تر کند. WPS فقط بر روی شبکه های بیسیمی کار می کند، که از یک گذرواژه که با پروتکل های WPA یا WPA2 رمزگذاری شده، استفاده می کنند، البته WPS با پروتکل WEP هم کار می کند اما ظرف چند دقیقه توسط هکرها رمزگشایی می شود و برای این پروتکل امنیتی نامناسب است.

حال بیایید فرض کنیم شما می خواهید دستگاه موبایل خود را به یک شبکه وای فای متصل کنید، این امر محقق نمی شود مگر اینکه شما نام شبکه وای فای (SSID) و همچنین رمز عبور آنرا بدانید و بدون دانستن این دو شما نمی توانید به شبکه وای فای متصل شوید.

و دقیقا این جایی است که WPS روند اتصال را تسهیل می کند.

پسورد وای فای

WPS چگونه عمل می کند؟
این ویژگی گاهی اوقات می تواند فرایند اتصال را ساده کند که نحوه عملکرد آن به شرح زیر است :

۱- اول باید دکمه WPS را برای روتر خود فشار دهید. در این حالت روتر آماده اتصال دستگاه های جدید می باشد. سپس از طریق یک دستگاه (کامپیوتر یا موبایل) به وای فای روتر متصل شوید. در نظر داشته باشید که چون WPS را فعال نموده اید، روتر از شما رمز عبور نمی خواهد.
۲- شما می توانید دستگاه هایی همچون پرینتر بی سیم و مانند آنرا به راحتی و از طریق ویژگی WPS به وای فای متصل کنید بدون آنکه نیاز باشد رمز عبور را برای اینگونه دستگاه ها وارد کنید. در حالتی که WPS فعال می باشد خود روتر رمز وای فای را برای دستگاه هایی که قصد اتصال به وای فای را دارند ارسال کرده و دیگر نیاز به وارد کردن رمز وای فای نمی باشد و بدین طریق حتی با غیرفعال کردن WPS نیز این دستگاه ها درآینده به راحتی می توانند به وای فای متصل شوند.
۳- سومین روش استفاده از WPS وارد کردن یک کد ۸ رقمی است. همه روترها با قابلیت WPS یک پین کد دارند که بصورت اتوماتیک تولید می شود و بوسیله کاربر قابل تغییر نمی باشد. شما می توانید این پین کد را در زیر دستگاه روتر و یا در قسمت تنظیمات در صفحه مربوط به WPS مشاهده نمایید. برخی از روترها که دکمه WPS ندارند ولی قابلیت WPS را پشتیبانی می کنند در هنگام اتصال این پین کد ۸ رقمی را از شما درخواست می کنند.
۴- روش چهارم و آخرین روش، استفاده از یک پین کد ۸ رقمی می باشد. به این صورت که برخی روترها برای هر مشتری یک پین تولید می کند که شما می توانید هر پین را در پنل روتر وارد کرده و از این پس مشتری با این پین کد می تواند به شبکه بی سیم متصل شود.

همانطور که ملاحظه می کنید روش اول و دوم بسیار سریع هستند ولی دو روش دیگر هیچ منفعتی برای کاهش زمان ندارند. در روش سوم مشتری یک بار باید پین کد ۸ رقمی را وارد کند سپس باید رمز عبور وای فای وارد شود. روش چهارم هم وقت گیرتر از روش سوم است چرا که شما باید به پنل تنظیمات روتر دسترسی داشته باشید و برای هر مشتری یک پین تولید کرده و آن پین را در پنل دخیره کنید.

جای دکمه WPS روی روتر کجاست؟

wps
wps چیست
آشنایی با wps

مشکل WPS : پین نا امن و هک شدن سریع
استاندارد WPS استفاده از پین در روتر میباشد به طوری که حتی اگر شما از پین هم استفاده نکنید باز روتر آن را تولید میکند که این پین به گفته اکثر محققان امنیت شبکه بسیار آسیب پذیر بوده و ظرف چند دقیقه هک می شود.
توصیه می شود که بعد از تنظیم روتر هم WPS غیرفعال شود

کدام روش امنیتی برای شبکه شما کار خواهد کرد؟

بهترین امنیت وای فای

بهترین حالت غیر فعال کردن WPS و ست کردن امنیت WP2+AES بوده و هرچه به پایین لیست نزدیکتر می شویم امنیت کمتر می شود.

معرفی WPA3

حفاظت ارتباطات بی سیم از هکرهایکی از مهمترین وظایف امنیت سایبری می باشد. به همین دلیل رسیدن به نسل بعدی پروتکل امنیت بی سیم یا همان WPA3 اکنون بسیار مورد توجه است. البته این موضوع تنها برای ایجاد ارتباطات امن بی سیم نیست، بلکه در پروتکل WPA3 سعی شده که در رفع نواقص امنیتی شبکه نیز به صاحبین شبکه کمک شود.
نحوه عملکرد WPA3 :

محافظت از رمز عبور

کار این پروتکل با محافظت روترهای کاربران خانگی شروع می شود، به این صورت که آسیب های ناشی از گذرواژه های سست را کاهش می دهد. ضعف اصلی WPA2، این پروتکل امنیتی که در سال ۲۰۰۴ ساخته شد، این اشت که به هکرها اجازه می دهد که با گسترش یک دیکشنری آفللاین بتوانند رمز عبور را حدس بزنند.
پروتکل WPA3 با به اجرا درآوردن یک کلید جدید امنیتی، جلوی حمله هکرها از طریق دیکشنری آفلاین را می گیرد. WPA2 برای ایجاد اتصالات رمزگذاری شده از یک روش چهارطرفه ناقص بین کاربران و اکسس پوینت ها استفاده می کند و این دقیقا همان چیزی است که باعث ایجاد حفره امنیتی KRACK شد که اساسا هر دستگاه متصل به اکسس پوینت را تحت تاثیر قرار می داد. هکرها با استفاده از این حفره امنیتی می توانند ترافیک بین دستگاه های کاربران و اکسس پوینت ها را تحت نظر بگیرند که در WPA3 با ایجاد بررسی های بیشتر در نحوه اتصالات این مشکل برطرف شده.

اتصالات امن تر

می توان گفت که پروتکل WP3 در اینترنت اشیا نقش بسزایی دارد و از آنجا که یکی از اهداف اتحادیه WiFi اتصال سریع دستگاه ها به وای فای می باشد، با استفاده از این پروتکل به سادگی می توان با استفاده اسمارتفون ها ابتدا QR کد روی روتر را اسکن کرده سپس QR کد روی پرینتر، اسپیکر و یا در دستگاه وای فای دار (IoT) را اسکن کرد و وقتی QR کدها را باهم ست می کنید دستگاه بصورت ایمن به وای فای متصل می شود. در این روش به سادگی می توان با استفاده از یک کلید عمومی رمزگذاری شده برروی دستگاه های شبکه رمزی ایمن قرارداد.

۳- ارائه اینترنت از طریق سرویس Hotspot

هات اسپات (hotspot) به کانون های ارائه وای فای گفته می شود. این سرویس را به طرق مختلف می شود ارائه کرد، شاید ساده ترین حالت آن تنظیم کردن بخش هات اسپات گوشی های هوشمند باشد که از طریق آن می توان اینترنت گوشی را با رمز یا بدون رمز در اختیار اطرافیان قرارداد که بیشتر مناسب مصارف خانگی می باشد.
در اینجا مد نظر ما ارائه اینترنت رایگان به مشتریان از طریق این سرویس است، پس بهتر است قبل از هر چیز با بخش هایی از این سرویس آشنا بشیم.
هات اسپات ها، مکانهایی فیزیکی می باشند (کافه، رستوران، کتابخانه، مجتمع تجاری و …) که مردم می توانند از طریق وای فای یک روتر که به اینترنت متصل است، به اینترنت دسترسی پیدا کنند. مکانهایی که قصد ارائه اینترنت رایگان از طریق این سرویس را دارند معمولا از طریق یک وای فای بدون پسورد، این کار را انجام می دهند. با این کار دسترسی به وای فای با سرعت زیادی انجام شده و دیگر نیازی به پرسیدن رمز وای فای و وارد کردن آن رمز در دستگاه کاربر(مشتری) نمی باشد.
سوال اینجاست که امنیت در هات اسپات چگونه تامین می شود؟
در پاسخ به این سئوال باید گفت که این سرویس امنیت بسیار بالایی دارد، چرا که وقتی کاربر به وای فای متصل می شود، هیچگونه دسترسی به شبکه داخلی مجموعه شما و حتی اینترنت ندارد و باید برای دریافت اینترنت احرازهویت شود. همچنین پس از احراز هویت و اتصال به شبکه نیز می توان با جداکردن شبکه داخلی مجموعه از شبکه کاربران و نیز تنظیم فایروال دسترسی آنها را محدود نمود.

پیش نیازهای راه اندازی سرویس هات اسپات

اینترنت پرسرعت :

همانطور که پیش تر هم توضیح داده شد مهمترین مورد برای ارائه اینترنت رایگان تهیه اینترنت پرسرعت از شرکت های ارائه دهنده اینترنت می باشد ولی از آنجا که در سرویس هات اسپات برای هر کاربر ابتدا صفحه Captive Portal باز می شود که ممکن است تمام یا بخشی از این صفحه از روی اینترنت بارگذاری شود، اهمیت داشتن اینترنت پرسرعت بیشتر نمایان می شود.

پوشش کامل وای فای مجموعه – چتر وای فای :

شما هرچقدر هم اینترنت پرسرعت تهیه کنید اما اگر نتوانید مجموعه خود را به طور کامل تحت پوشش وای فای قرار دهید باز کاربران استفاده کننده از اینترنت دچار مشکل می شوند. برای این امر شما می توانید نرم افزارهای زیادی که برای ویندوز، اندروید و iOS موجود است را با استفاده از کلید واژه “wifi signal strength” جستجو و دانلود کنید. ماهیت اکثر این نرم افزارها مانند هم بوده و بسته به محل شما (فاصله شما تا اکسس پوینت) میزان سیگنال را با عدد و رنگ مشخص می کنند که رنگ سبز نمایانگر سیگنال مناسب و رنگ قرمز نمایانگر سیگنال ضعیف است. در برخی از این نرم افزارها می توان پلن طبقه را وارد کرد و اکسس پوینت یا اکسس پوینت ها را در نقاط مختلف قرارداد بطوریکه تمام نقاط مجموعه سبز شوند.ضمنا یک راهکار بسیار ساده نیز وجود دارد و آن استفاده از کد دستوری “netsh wlan show interface” می باشد. بدین صورت که با زدن کلید ترکیبی win + R صفحه زیر باز می شود:

منوی run

با تایپ عبارت cmd و زدن دکمه اینتر صفحه command یا همان صفحه دستورات سیستم عامل DOS باز می شود حال در این صفحه دستور “netsh wlan show interface” را تایپ کرده و Enter بزنید :

آموزش netsh

در این صفحه signal را پیدا کنید. اکنون می توانید با جابجایی لپ تاپ در نقاط مختلف و تایپ کد دستوری فوق میزان سیگنال را مشاهده نمایید.
در مجموعه هایی که متراژ آنها بیش از ۱۵۰ متر می باشد و یا به علت وجود دیوارهای متعدد با افت سیگنال مواجه هستیم، ناچاریم بیش از یک اکسس پوینت استفاده کنیم، لذا توصیه می شود حتما از اکسس پوینت های استفاده شود که دارای قابلیت رومینگ هستند.

بیشتر درباره رومینگ بدانیم – Roaming
در شیوه های قدیمی ممکن بود برای هر اکسس پوینت (AP) یک نام شبکه یا همان SSID تنظیم شود تا به این شیوه به کاربر اعلام کنیم که اکنون به کدام وای فای نزدیکتر است تا کاربر به آن متصل شود. بعنوان مثال در یک مجتمع تجاری SSID هر طبقه را به شکل Floor1، Floor2 و … نامگذاری می کردند تا مشتریان در هر طبقه به وای فای آن طبقه که به ایشان نزدیکتر بود متصل شوند. در برخی موارد نیز تمام SSIDها را یکسان در نظر می گرفتند تا به ظاهر مشتریان تنها یک SSID را مشاهده کنند که عملا این اتفاق نمی افتاد و به تعداد اکسس پوینت ها، مشتریان SSID هم نام مشاهده می کردند و بسته به میزان سیگنال به وای فای پرقدرت تر وصل می شدند. به هر حال در هر دو صورت وقتی مشتری در مجموعه حرکت می کرد و از وای فایی که نخست به آن متصل شده بود دور می شد، افت سیگنال پیدا می کرد و عملا سرعت اینترنتش کاهش پیدا می کرد، لذا ناچار بود به بخش تنظیم وای فای گوشی خود رفته و به وای فایی که سیگنال بهتر داشت متصل می شد.

رومینگ وای فای

ولی اکنون با استفاده از تکنولوژی رومینگ مشتری در کل مجموعه تنها یک SSID مشاهده کرده و پس از اتصال به اولین وای فای، در صورت حرکت کردن در مجموعه، اتصال دستگاه او به صورت اتوماتیک از وای فای دورتر قطع شده و به وای فای نزدیکتر متصل می شود و مشتری هیچگاه با افت سیگنال و کاهش سرعت مواجه نمی شود.
بطور مثال اکسس پوینت های unifi که محصول شرکت آمریکایی ubiquiti می باشند با استفاده از پنل قدرتمندی که دارند با ارائه تنها یک SSID عملیات رومینگ را به صورت پیشفرض به نحو احسنت انجام می دهند ولی در اکسس پوینت های میکروتیک این عمل با انجام تنظیمات Mesh امکان پذیر بوده و بصورت پیشفرض نمی باشد.

رومینگ با اکسس پوینت

تفاوت رومینگ (Roaming) و ریپیتر (Repeater)
در رومینگ کلیه اکسس پوینت ها از طریق کابل به یک روتر متصل می شوند و عمل رومینگ از طریق کابل صورت می گیرد ولی در سایر اکسس پوینت ها که این قابلیت را ندارند ناچاریم از تنظیمات Repeater استفاده کنیم، این کار هرچند که باعث می شود ما تنها یک SSID در کل مجموعه مشاهده کنیم ولی چون ارتباط بین اکسس پوینت ها بصورت بیسیم است ممکن است در برخی قسمت ها شاهد افت سرعت باشیم.

رومینگ

انتخاب روتر مناسب :
برای راه اندازی سرور هات اسپات می توان از روتر با برندهای مختلفی استفاده کرد ولی در این مقاله به بررسی روترهای میکروتیک (Mikrotik) می پردازیم چراکه به لحاظ تنظیمات ساده و به لحاظ قیمت بسیار مرقوم به صرفه تر نسبت به سایر برندها می باشد.
برخی از روتر های میکروتیک خود داری وای فای می باشند که دیگر نیازی به تهیه وای فای مجزا نمی باشد که البته این سری از روترهای میکروتیک به دلیل محدودیت در تعداد افرادی که به وای فای آن متصل می شوند و نیز محدودیت در تعداد کانکشن های هات اسپات ( به علت داشتن CPU و RAM پایین ) مناسب اماکنی با متراژ کمتر از ۲۰۰ متر مربع یا تعداد کاربر همزمان تا کمتر از ۸۰ نفر می باشد. برای اماکن بزرگتر بهتر است از میکروتیک های قوی تر (به لحاظ CPU و RAM) که عموما فاقد وای فای می باشند استفاده کرد. با کلیک برروی اینجا مقایسه برخی از روترهای میکروتیک را مشاهده کنید.

Captive Portal چیست؟
پس از اتصال کاربر به روتری که برروی آن روتر سرویس هات اسپات (Hotspot) فعال شده است، صفحه ای (مانند وب سایت) بصورت اتوماتیک (ازقابلیت های این سرویس) برروی دستگاه کاربر باز می شود که به آن Captive Portal یا splash Page گفته می شود.

همانطور که گفته شد Captive Portal ماهیت وب داشته و اگر نخواهیم از طراحی پیشفرض آن استفاده کنیم، می بایست آن را طراحی کنیم که در این طراحی می توانید سرویس ها و خدمات مجموعه خود را به مشتریان معرفی کرده و آنها را هر چه بیشتر با مجموعه و فعالیت ها خود آشنا کنید.

ارائه سرویس هات اسپات با وای فای باز (Open WiFi) یک ابزار تبلیغاتی بوده که مردم، حتی خارج از مجموعه شما می توانند به آن وصل شده و با مجموعه شما آشنا شوند.

Page یا صفحه فرود
در سرویس هات اسپات پس از اینکه مشتری رمز عبور خود را وارد نمود و برروی دکمه ورود و یا Login کلیک نمود، چنانچه رمز عبور (که از طریق یک سرور اکانتینگ مورد بررسی قرار می گیرد) درست بود، صفحه ای با عنوان صفحه فرود یا همان Landing Page برای او باز می شود که محلی مناسب برای تبلیغات و یا لینک دادن به برخی از صفحات اجتماعی می باشد

Forward کردن
هات اسپات این قابلیت را به شما می دهد، که مشتری پس از مشاهده صفحه Landing Page ، بلافاصله به یکی از شبکه ها اجتماعی شما مانند وب سایت، تلگرام، اینستاگرام و … هدایت (Forward) شده و سبب افزایش بازدید شبکه های اجتماعی شما شود.

کاربرد اکانتینگ – Accounting
رمزهای عبوری که به صورت دستی یا اتوماتیک در اختیار مشتریان قرار داده می شود، توسط سروری به نام اکانتینگ تولید می شوند و اکانتینگ است که بررسی می کند که یک مشتری رمز صحیح را وارد می کند یا خیر ضمنا در تنظیمات اکانتینگ می توان هر یک از این رمز ها را می توان به گروه خاصی اختصاص داده و در آن گروه محدودیت های متفاوتی برای سرعت، حجم و ساعت استفاده مشتریان درنظر بگیریم و بسته به نوع مشتری رمزهای متفاوت به آنها اختصاص دهیم.
اکانتینگ را به طرق مختلف می توان راه اندازی کرد که در بخش آموزش به توضیح آن می پردازیم.

مواردی که در راه اندازی هات اسپات باید رعایت کنیم

اول – طراحی جذاب و زیبا
طراحی زیبا و جذاب می تواند تاثیرپذیری تبلیغات شما بر روی مشتریان را افزایش دهد، ضمنا طراحی این صفحه می تواند علاوه بر نقش تبلیغاتی، حاوی لیست کامل محصولات، خدمات و یا سرویس های مجموعه شما بوده و محجموعه شما را هرچه بهتر به مشتریان معرفی کند. این صفحه می تواند شامل آیتم های دیگری همچون نظرسنجی، ارتباط با مدیریت، مسابقه و قرعه کشی و … باشد که همه این ها را در صورت طراحی اختصاصی می تواند درنظر بگیرید.

دوم – دریافت اطلاعات مشتریان

یکی از مهمترین دلایل راه اندازی این سرویس دریافت اطلاعات مشتریان و تشکیل کلوپ می باشد که این امر اغلب به بهانه واگذاری اینترنت صورت می پذیرد. یعنی مشتری قبل از دریافت اینترنت باید ثبت نام کرده و اطلاعاتی از خود را به مجموعه شما بدهد. اینکه چه اطلاعاتی از مشتریان دریافت کنیم، در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در کشورهای اروپایی و نیز آمریکا و کانادا، اغلب یک ایمیل و یا یکی از شبکه های اجتماعی مشتریان مانند فیسبوک گرفته شده و مشتری با تایید یک توافق نامه (Agreement) مبتنی بر اینکه مشتری اجازه دهد که در آینده از طریق اطلاعات دریافتی بتوان با او ارتباط گرفت و یا تبلیغاتی برای او ارسال کرد، اینترنت به مشتری واگذار می شود. اما در برخی کشورهای آسیایی مانند ایران، ترکیه، گرجستان، امارات و … راه ارتباط مجموعه ها با مشتریان از طریق دریافت شماره موبایل می باشد و مشتری می بایست به هنگام ثبت نام، شماره موبایل خود را وارد نماید تا در آینده، صاحبین مجموعه بتوانند از طیق آن (پیامک یا تماس ها خودکار) با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.
حال با توجه به دریافت اطلاعات مشتریان که می تواند شامل مواردی همچون نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، ایمیل و … باشد، می توان کلوپ مشتریان را تشکیل داده و با مشتریان برروی بسترهایی همچون پیامک یا ایمیل ارتباط گرفت و به عنوان مثال تولد مشتریان را تبریک گفته و یا از مشتریانی که مدتی است به مجموعه شما مراجعه نکرده اند برای مراجعه مجدد دعوت به عمل آورد.

سوم – واگذاری اتوماتیک رمز عبور

ارتباط سریع و بی دغدغه مشتریان به اینترنت، علاوه بر اینکه باعث افزایش مشتری مداری می شود، یکی از وظایف ایجاد شده برای مجموعه که ارائه رمز عبور اینترنت به مشتریان می باشد را نیز کم می کند. لذا با انجام امور برنامه نویسی و متصل نمودن هات اسپات به یک پنل پیامکی از طریق وب سرویس می توان بلافاصله پس از ثبت نام رمز عبور را برای مشتری پیامک نمود و وابستگی مشتری به مجموعه را جهت دریافت اینترنت قطع نمود.

نحوه اتصال به اینترنت در هات اسپات

در این سرویس، برای اتصال به اینترنت راهکارهای متفاوتی موجود است.

۱- استفاده از هات اسپات پیشفرض روتر میکروتیک :
ساده ترین روش این است، که سرویس هات اسپات را در روتر میکروتیک بصورت پیشفرض (Default) راه اندازی کینم. در این صورت صفحه Captive Portal همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید، با طرحی ساده و لوگویی از میکروتیک باز می شود و جهت اتصال به اینترنت از مشتری نام کاربری (Login) و رمز عبور (Password) را میخواهد، که این موارد باید به طریقی (مثلا در هنگام ثبت سفارش) در اختیار مشتری قرار گیرد.
این صفحه دارای سه مشکل اساسی می باشد :
– هیچ تبلیغی از مجموعه شما در این صفحه مشاهده نمی شود.
– تا پیش از این مشتریان باید رمز وای فای را از شما دریافت میکردند حال باید نام کاربری و رمز عبور این صفحه را دریافت کنند.
– با این روش اطلاعاتی از مشتریان، جهت تشکیل کلوپ جمع آوری نمی شود.

hotspot gateway
فایل های هات اسپات میکروتیک

می توان گفت راه اندازی هات اسپات میکروتیک به صورت پیشفرض کاربرد چندانی ندارد، با این وجود می توانید راهنمای کامل آن را در بخش آموزش مشاهده نمایید.

 

۲- طراحی صفحه Captive Portal
پس از راه اندازی سرویس هات اسپات در میکروتیک، در قسمت فایل روتر، پوشه ای با عنوان hotspot اضافه می شود که در این پوشه فایل هایی موجود است. این فایل ها، Captive Portal پیشفرض را ارائه می دهند. با اندکی تغییر در برخی از فایلهای آن (مانند login.html و alogin.html) و اضافه کردن عکسهایی از مجموعه خود و همچنین استفاده از فونت های دلخواه، می توان این صفحه را تغییر داده و آن را به یک صفحه تبلیغاتی تبدیل نمود. ضمنا یکسری نمونه های رایگان از پیش طراحی شده نیز موجود می باشد که می توانید آنها را دانلود کرده و جایگزین پوشه hotspot میکروتیک کنید که در این صورت هزینه های طراحی شما کاهش می یابد. برای مشاهده و دانلود نمونه های طراحی شده اینجا را کلیک کنید. (متاسفانه این سایت اخیرا فیلتر شده)

دو نمونه طراحی رایگان صفحه Captive Portal هات اسپات

قالب آماده captive portal
قالب آماده captive پورتال

۳- استفاده از hotspot cloud
همانطور که گفته شد، جهت افزایش کارایی و بهره وری سرویس هات اسپات می بایست مواردی را که در فوق توضیح داده شد رعایت نمود. رعایت این موارد مستلزم طراحی و برنامه نویسی حرفه ای می باشد تا بتواند بهترین عملکرد را برای هر مجموعه ای به ارمغان بیاورد که این امر آشنایی با این معقوله و صرف هزینه های بسیار زیاد طراحی و برنامه نویسی را می طلبد که اگر به این موارد تهیه سرور اکانتینگ و لاگ سرور (Log server) را هم اضافه کنیم، می بینیم که عملا انجام آن برای مجموعه های متوسط و کوچک مرقوم به صرفه نمی باشد.
برای حل این مشکل برخی از شرکت ها اقدام به تولید Captive Portal، Landing Page، اکانتینگ، لاگ سرور، سرور اس ام اس و … بر روی Cloud یا همان فضای ابری نموده اند که می توان با تنظیم مودم اینترنت هرمجموعه ای، که قابلیت WiFi Guest را دارد، یک پنل زیبا با امکانات فراوان در اختیار مدیر آن مجموعه ها قرار داد و با ایجاد دسترسی به یک پنل مدیریتی، امکان طراحی و بارگذاری محتوا را برای آنها فراهم کرده و با تشکیل کلوپ مشتریان و انجام امور اتوماتیک مشتری مداری، آنها را از صرف هزینه های بسیار زیاد بی نیاز نمود.
سامانه کلوپ مشریان وای فای شرکت راه آفتاب نیز دارای کاربردها و امکانات بسیار زیادی بوده که می توانید در بخش ویدئوها برخی از آنها را مشاهده کنید.